Bumper reparatie
Een beschadiging op de bumper is frustrerend en het ontstaan van deuken of krassen is zo gebeurd. Bijvoorbeeld door net iets te dichtbij een paaltje te parkeren of door een onverwachte aanrijding met file rijden. Het laten herstellen van bumperschade is niet alleen van belang voor het esthetische aspect, maar ook voor het behoud van de waarde van je auto. Een beschadigde bumper kan de algehele uitstraling van je voertuig verminderen wat nadelig is voor de inruilwaarde.
Deuk in de bumper
Een deuk in de bumper kan verschillende vormen aannemen bijvoorbeeld met of zonder lakschade, van kleine parkeerdeukjes tot grotere beschadigingen door aanrijdingen.
Klein deukje zonder lakschade
Heb je een (parkeer)deukje zonder lakschade dat niet groter is dan een muntstuk van 2 euro? Dan kunnen we deze herstellen door middel van uitdeuken zonder spuiten. Het betreft dan een deukje waarbij de lak duidelijk niet beschadigd is en er dus geen witte onderlaag te zien is.
Meer weten over het herstel van een klein deukje? Bekijk dan onze parkeerdeukje pagina.
Grote deuk met lakschade
Er wordt vaak gedacht dat bij een deuk met lakschade alsnog een groot deel van de bumper opnieuw gespoten moet worden. Gelukkig hoeft de bumper niet altijd in zijn geheel te worden gespoten.
Bij kunststof bumpers is het vaak mogelijk om de deuk lokaal te laten uitdeuken en te spuiten, waardoor deze weer in originele staat hersteld wordt. Dit is niet alleen veel sneller maar ook veel voordeliger.
Deze methode noemen we spotrepair. We herstellen eerst de deuk in de bumper, daarna wordt de plek geschuurd en voorzien van een nieuwe grond- en laklaag. Vervolgens wordt de plaats waar de schade zat zorgvuldig opgepoetst en is er niets meer te zien van de schade. De bumper ziet er weer uit als nieuw.
Kras op de bumper
Heb je krassen met lakschade op je bumper? Hoge drempels, een paaltje of een aanrijding zijn een aantal van de vele oorzaken van dit soort schades.
Diepe kras of ondiepe kras
Het herstellen van een kras hangt af van wat voor type kras het is. Bij een diepe kras is de witte of grijze ondergrond zichtbaar geworden. Dit kan je controleren door met je nagel over de kras te gaan. Als je nagel vastloopt is er sprake van een diepe kras. Als dit niet zo is, dan is de lak waarschijnlijk niet beschadigd en praten we overeen ondiepe kras.